Ali novi ZEKom-1 res prinaša spremembe za naslovnike, ki so pravne osebe?


Najverjetneje ste že naleteli na vprašanje:

ali po novem obveznost, da lahko naslovnikom-z namenom neposrednega trženja-pošiljate elektronske komunikacije brez človekovega posredovanja (npr. klicni avtomati, SMS, MMS, telefaksi, e-pošta) le na podlagi naslovnikovega predhodnega soglasja, velja le do naslovnikov, ki so fizične osebe?

Novi, posodoljeni Zakon o elektronskih komunikacijah (ZEKom-1), ki velja od 15. januarja 2013 dalje, namreč v 1. odstavku 158. člena določa, da je uporaba samodejnih klicnih in komunikacijskih sistemov za opravljanje klicev na naročnikovo telefonsko številko brez človekovega posredovanja (npr. klicni avtomati, SMS, MMS), telefaksov ali elektronske pošte za namene neposrednega trženja dovoljena samo na podlagi naslovnikovega predhodnega soglasja, pri čemer v 4. odstavku istega člena določa, da se 1. odstavek tega člena uporablja za naslovnike, ki so fizične osebe.

Podobno velja za druga sredstva elektronske komunikacije, torej s človekovim posredovanjem (npr. govorni telefonski klici): novi ZEKom-1 v 3. odstavku 158. člena določa, da je njihova uporaba dovojena le s soglasjem naslovnika, v 4. odstavku istega člena pa določa, da se 3. odstavek uporablja za naslovnike, ki so fizične osebe.
Ali torej po novem ne potrebujete (predhodnega) soglasja naslovnika, ki je pravna oseba?
Po našem mnenju spremembe ne prinašajo nič novega, česar bi se lahko tisti, ki pravnim osebam pošiljate reklamna sporočila, veselili.

Še vedno namreč za področje neposrednega trženja preko elektronskih komunikacijskih sredstev velja Zakon o elektronskih komunikacijah (ZEPT). Le-ta v 6. členu predpisuje, da lahko ponudnik pošilja komercialna sporočila, ki so del storitev informacijske družbe, če
  1. prejemnik storitve vnaprej soglaša s pošiljanjem,
  2. je komercialno sporočilo kot tako jasno razpoznavno,
  3. je nedvoumno navedena fizična ali pravna oseba, v imenu katere je komercialno sporočilo poslano, 
  4. so jasno in nedvoumno navedeni pogoji za sprejem posebnih ponudb, ki so povezane s popusti, premijami in darili, ki morajo biti kot taki nedvoumno označeni,
  5. so jasno in nedvoumno ter lahko dostopno navedeni pogoji za sodelovanje v nagradnih tekmovanjih ali igrah na srečo, ki morajo biti kot taki jasno razpoznavni.

Pri tem ZEPT ne ločuje med prejemniki, ki so fizične osebe, in prejemniki, ki so pravne osebe. Iz tega lahko sklepamo, da če določbi 1. in 3. odstavka ZEKom-1 veljata za naslovnike, ki so fizične osebe, se za pravne osebe uporabljajo določbe ZEPT, ki pa v bistvu določa enako kot ZEKom-1, namreč: za komercialna sporočila preko elektronskih komunikacij zahteva vnaprejšnje soglasje prejemnika sporočila.

Poleg tega velja omeniti, da ZEKom-1, v kolikor je želel za naslovnike - pravne osebe omejitve odpraviti, ni razveljavil ustreznih, omenjenih določb ZEPT, ki – kot že rečeno – tudi urejajo področje komercialnih sporočil preko elektronskih komunikacijskih sredstev. Tudi iz tega lahko sklepamo, da omejitve glede pošiljanja sporočil pravnim osebam veljajo, in sicer po ZEPT. Če bi namreč zakonodajalec želel odpraviti omejitve glede naslovnikov - pravnih oseb, bi to tudi izrecno storil (v končnih določbah ZEKom-1, kot kasnejšega zakona ali lex posterior); zakonodajalec se namreč zaveda oziroma bi se moral zavedati, da tematiko neposrednega trženja na področju elektronskih komunikacij obravnavata oba omenjena zakona.

Zaključimo lahko z ugotovitvijo, da za neposredno trženje preko elektronskih komunikacijskih sredstev:
  • fizičnim osebam potrebujete njihovo predhodno soglasje po ZEKom-1,
  • pravnim osebam pa potrebujete njigovo vnaprejšnje soglasje po ZEPT,
kar je v bistvu enaka omejitev, pri čemer:
  • morate v obeh primerih upoštevati tudi omejitve Zakona o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-1), kadar gre za neposredno trženje preko medijev, ki so v bistvu osebni podatki posameznikov (e-naslov, GSM številka itd.): osebne podatke posameznika morate prenehati uporabljati za namene neposrednega trženja, če posameznik tako zahteva (73. člen ZVOP-1);
  • imate v obeh primerih možnost, da kupcem svojih izdelkov ali storitev, od katerih ste pridobili elektronski naslov za elektronsko pošto (in ne za druga sredstva elektronske komunikacije, npr. mobilni telefon – op.p.), pošiljate e-sporočila, v katerih neposredno tržite svoje podobne izdelke ali storitve, pri čemer morate kupcu ponuditi jasno in izrecno možnost, da brezplačno in enostavno zavrne takšno uporabo svojega e-naslova, in sicer takrat, ko so ti podatki za stike pridobljeni in ob vsakem sporočilu (2. odst. 158. člen ZEKom-1).





Avtor: Maja Koželj, pravna svetovalka Pravna pisarna JK Group
 
Objavljeno: januar 2013

Oznake: pravno svetovanje
 

 
 

Vas zanima več?

   

Na spletni strani uporabljamo piškotke (cookies). Nekateri piškotki zagotovijo, da stran deluje normalno, drugi poskrbijo za vašo lažjo uporabo spletne strani, štetje števila obiskovalcev in delovanje vtičnikov, ki omogočajo deljenje vsebin. Če boste nadaljevali, bomo sklepali, da ste z veseljem sprejeli vse piškotke.
Zavrni piškotke.